Integracja odruchów pierwotnych

Integracja odruchów pierwotnych
wg. Sally Goddart Blythe

Odruchy pierwotne to grupa odruchów rozwijających się w okresie życia płodowego. Są one w pełni rozwinięte w momencie narodzin w terminie, a następnie stopniowo wyhamowywane i przekształcane w bardziej dojrzałe wzorce ruchowe  oraz sprawności posturalne w pierwszych  miesiącach życia.

Wyhamowanie i przekształcenie odruchów jest przede wszystkim rezultatem dojrzewania rozwijającego się ośrodkowego układu nerwowego.

Odruchy niezintegrowane prawidłowo mogą zaburzać takie sprawności ruchowe jak :

  • obracanie się,
  • pełzanie na brzuchu,
  • utrzymanie prostej postawy gdy głowa jest zwrócona do boku,
  • umiejętność przekraczania linii środkowej ciała,
  • rozwój integracji obustronnej,
  • koordynacja oko – ręka,
  • przyjmowanie prawidłowej postawy ciała w pozycji siedzącej,
  • umiejętność skupiania wzroku na różnych odległościach widzenia,,
  • śledzenie wzrokiem w pionie,
  • utrzymanie równowagi ciała,
  • prawidłowe napięcie mięśniowe,
  • kontrola ruchów oczu,
  • sprawności przestrzenne.

Program Instytutu Psychologii Neurofizjologicznej umożliwia ocenę stanu układu neuromotorycznego u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Pomaga określić przyczynę trudności w nauce a  także pomaga ją wyeliminować przez zastosowanie specjalnego programu ćwiczeń integrujących.

 

Żródło: Goddart Blythe S.,  Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki?, Warszawa 2015.